Praktické rady

Dbejte na pitný režim

Pro správné fungování potřebuje organismus každodenní doplňování tekutin. Je potřeba na to pamatovat i při inkontinenci. V závislosti na pohlaví, věku, okolní teplotě nebo intenzitě každodenní aktivity se může potřebný příjem tekutin lišit, organismus však sám dokáže říci, kdy potřebuje tekutiny. Stojí tedy za to reagovat na wskazówki svého těla, a navíc pamatovat na několik důležitých věcí.

Pamatujte:

  • Dospělý by měl vypít denně cca 1,5–2 litry tekutin. Při velkých vedrech je třeba toto množství dočasně zvýšit.
  • Dostatečný pitný režim pomáhá udržovat správnou funkci ledvin.
  • Nejlepší je pít kdykoliv máme žízeň. K uspokojení žízně jsou nejvhodnější nápoje, které neobsahují zbytečné kalorie – např. neperlivá minerálka, pramenitá voda, bylinné a ovocné čaje, obilná káva, nízkotučné mléko.

Pozor: některé bylinné čaje, např. kopřivový, mají močopudné účinky. Podobným způsobem působí některé ovoce, například meloun nebo třešně.

Omezování úniků moči omezením pití je velmi nešťastné řešení. Zapomeňte na to. Snížení příjmu tekutin zmenší vylučování moči, ale způsobí také snížení funkční kapacity močového měchýře, což může vést k častějšímu močení. To znamená, že se tlak na močový měchýř bude objevovat mnohem rychleji i při menším naplnění močového měchýře.

Příliš malý příjem tekutin může vést k dehydrataci organismu, která je obzvláště nebezpečná u dětí a starších lidí.

Prvními příznaky dehydratace jsou:

  • silný pocit žízně,
  • sucho v dutině ústní,
  • snížení tělesné hmotnosti,
  • únava.

Další příznaky postupující dehydratace zahrnují postupnou ztrátu sil a psychomotorické poruchy. Postupující dehydratace je spojená s rizikem poškození zdraví.

Stravujte se správně a dbejte na řádné vyprazdňování

Správná strava, poskytující organismu všechny nezbytné výživné složky, umožňuje cítit se dobře a předcházet problémům s trávením. Časté zácpy, způsobené nesprávnou stravou, způsobují roztahování koncového úseku trávící soustavy. To může vést k tlaku na močový měchýř a jeho podráždění a také snížení jeho kapacity. Navíc tlak stolice na močovou trubici může způsobovat potíže s vyprázdněním močového měchýře a v důsledku toho únik moči následkem jeho přeplnění.

Několik pravidel zdravého stravování, které Vám pomohou předcházet problémům s trávením:

  • Nejdůležitějším jídlem dne je snídaně – poskytuje nám energii na celý den. Snažte se, aby pokryla asi čtvrtinu denní kalorické spotřeby.
  • Večeře by měla být lehká – plný žaludek neprospívá spánku.
  • Musíte-li dodržovat speciální dietu, dodržujte bezvýhradně pokyny lékaře/dietetika.
  • Jezte v klidu – jíst v poklusu je nezdravé.
  • Strava by měla být pestrá – pamatujte, že Váš organismus potřebuje ke správnému fungování jak sacharidy a bílkoviny, tak i tuky.
  • Jezte hodně čerstvé zeleniny a ovoce – představují nezbytné doplnění každodenní výživy – obsahují mnoho vitamínů, vlákniny a minerálů.
  • Pikantní a těžce stravitelná jídla jezte střídmě – problémy s jejich trávením jsou větší než požitek z jejich konzumace.
  • Omezte solení – sůl zadržuje vodu v těle, což může při její nadměrné konzumaci vést k otokům.
  • Vyhýbejte se prázdným kaloriím (sladkostem, brambůrkům a jiným nezdravým pochutinám) – organismus z nich nemá velký požitek a nadbytečná energie se ukládá v podobě tuku.
  • Vyhýbejte se velkým porcím a mastným jídlům – nejlepší jsou lehká jídla podávaná vždy ve stejné hodiny 4–5 krát denně.
  • Nepřejídejte se – přejedení může vést k špatnému trávení.
  • Nemlsejte mezi jídly – pravidelné mlsání může vést k vniku nadváhy.

Mějte svoji hmotnost pod kontrolou

Jednou z příčin inkontinence je obezita. Nadměrné množství tuku v břišní krajině vede k oslabení svalů pánevního dna a tlaku na vnitřní orgány včetně močového měchýře. Stojí tedy za to zbavit se kil navíc.

Snížení tělesné hmotnosti je úkol obtížný, nikoliv však nemožný. Nejdravějším způsobem, jak se zbavit zbytečných kilogramů, je postupné hubnutí v důsledku zdravého stravování a pravidelného cvičení. Těm, kdo nejsou schopni cvičit, lze doporučit jiné formy fyzické aktivity, například procházky, které navíc mají blahodárný vliv na náladu.

Přizpůsobte si své prostředí

Zajištění snadného přístupu na toaletu je jedním z nejdůležitějších faktorů podmiňujících, jak se cítí člověk s inkontinencí. Přizpůsobení prostředí je obzvláště důležité u osob s omezenou pohyblivostí. Samotné vědomí, že cesta na toaletu je snadná, může snížit stres související s návštěvou toalety o omezit počet případů úniku moči.

Co může pomoci?

  • Oblékejte se tak, aby příprava k močení netrvala příliš dlouho – například zapínání kalhot na několik knoflíků je velmi nepraktické.
  • Zajistěte, aby cesta na toaletu byla co nejjednodušší – slalom mezi nábytkem může značně prodloužit cestu na toaletu.
  • Pokud není možné prostředí upravit a obáváte se, že to na toaletu nemusíte stihnout, je dobrým řešením toaletní židle v blízkosti postele, obzvláště praktická v noci.

Zaměřte se na prevenci

Určité úsilí vynaložené na prevence nám může ušetřit mnoho bolesti a nepříjemnosti souvisejících s infekcemi močových cest nebo podrážděním pokožky, z nějž může vzniknout proleženina. Dlouhodobě imobilní nemocní mají obvykle sníženou odolnost vůči infekcím, navíc je pokožka inkontinentních osob ve stálém kontaktu s dráždivou močí. Velmi důležité tedy je věnovat zvláštní pozornost hygieně.

Pamatujte:

  • Nutné je měnit absorpční prostředky podle potřeby. Nenoste inkontinenční vložku nebo plenu příliš dlouho. Přeplněná absorpční pomůcka nechrání před únikem moči a přináší riziko podráždění pokožky.
  • Vždy při změně absorpční pomůcky je třeba jemně očistit pokožku, nejlépe s použitím speciální pěny nebo jiného mycího přípravku, který se nemusí oplachovat.
  • Očištěnou pokožku je pak potřeba ošetřit speciálními ochrannými krémy, které ji chrání před dráždivými vlivy.
  • Více o hygieně inkontinentních osob se dozvíte kliknutím na odkaz týkající se péče o pokožku.